Het filmpje hieronder was een tijdje heel populair op social media. Doel is om mensen bewust te maken van de risico’s in het verkeer. Het is gemaakt door de Nieuw Zeelandse Transport Agency, de boodschap is: “other people make mistakes, slowdown.” Vrij vertaald: zorg dat je altijd alert bent in het verkeer, want een ongeluk zit in een klein hoekje.
Veel mensen zijn ervan onder de indruk. Kijk ‘m even voor je doorleest, het duurt maar 1 minuut.
Indrukwekkend filmpje, toch? Dat vind ik ook. Maar tegelijkertijd geloof ik niet dat dit invloed zal hebben op ons rijgedrag. Het filmpje maakt indruk, maar benadrukt ongewild vooral dat ánderen zich beter moeten beheersen in het verkeer.
Dit filmpje houdt geen rekening met het fenomeen “overconficence”. Ofwel de overdosis zelfvertrouwen die wij allemaal hebben als we onze eigen capaciteiten moeten beoordelen. Wij vinden allemaal dat wij de beste chauffeur zijn (in ieder geval beter dan onze partner…), vinden allemaal dat wij projecten wél goed kunnen plannen en budgetteren, en ga zo maar door.
Dit zijn een paar van de reacties op Facebook. De meeste mensen denken dus als ze naar dit filmpje kijken: “heel goed, nu snappen al die andere mensen ook dat hard rijden gevaarlijk is”. Maar dat is helemaal de bedoeling van de makers niet. Ze willen juist dat je naar jezelf kijkt.
Het is een hele uitdaging om met een reclame het gedrag van mensen echt te veranderen. Er zit meestal nogal wat tijd tussen het kijken van de commercial en het in de auto stappen. Het effect van de commercial is dan meestal alweer uitgewerkt.
Maar de commercial hieronder heeft in ieder geval een grotere kans om het gedrag te beïnvloeden. Je wordt hier direct op je eigen gedrag aangesproken. Veel lastiger om dan naar anderen te wijzen.